16 februari, 2007

Jag mötte Lassie



Varje år blir tusentals barn misshandlade i Sverige. Statistik från BRÅ visar att antalet polisanmälda barnmisshandelsbrott ökat under hela 90-talet. I statistiken ingår föräldrars eller andra vuxnas misshandel av barn, men också barn som misshandlar varandra. Kriminalstatistiken säger ingenting om den faktiska omfattningen av barnmisshandeln. Någon annan rikstäckande officiell statistik finns emellertid inte. Enligt BRÅ kan ökningen av anmälda fall av barnmisshandel bero på att fler skolor anmäler brott men också på en faktisk ökning av våldet mellan barn och ungdomar. År 2005 anmäldes 1 096 misshandelsbrott mot barn i åldern 0-6 år och 7 190 mot barn i åldern 7-14 år.

Den enda som visade den unge mannen kärlek under hans barndom, var den stora lurviga hunden. En dag blev modern varse att hennes son blivit starkare än tidigare, hon vågade då icke längre slå honom. Men för att ytterligare plåga honom blev hon då elak mot hunden, eftersom hon visste att han älskade kräket. En afton blev hon galen och plågade hunden mer än vanligt och slet den i svansen så att den skrek i förtvivlan. Just som hundkräket föll omkull av skräck i hallen, gol hanen för tredje gången. Den unge mannen som av vanskötsel och av hugg och slag blivit en argsint sälle, kände hur livet och dess handlingar nu saknade betydelse. Nu var stunden kommen. Husets invånare, grannar och bekanta hade låtit det ske under så lång tid att han inte längre mindes. Ingen hade lagt sig i. Skolan hade inte velat se vad som skett framför deras ögon. Ingen tog sig för att ingripa. Nu var stunden kommen... - ...En knuten näve for ut med en väldig kraft. Och så stor var nävens kraft att modern föll omkull och förlorade sansen. Så stor var den unge mannens vrede att alla som kom i hans väg kände sig hotade.

Det var en dag och jag var fyra år jag trodde mer på det onda än det som var gott Jag var fyra år och det fanns hemska typer i mitt rum Svarta tapeter, kalle trumpeter blodpannkakor och planeter och i luften surrade slag Mörkret var mycket mörkt och ensam och rädd var jag Tycker ingen om mig, ingen tycker om mig.

Då ... kom Hon, som ett ljus ur mörkret hon slicka min kind och sa hos mej är du trygg och varm jag skall värma ditt hjärta jag tycker om dej och i hennes ögon tindrade kärleken. Jag mötte Lassie jag mötte Lassie och jag såg att godhet fanns hoppets stjärna lyste klart runt hennes ludna svans Jag mötte Lassie jag mötte Lassie hon viskade till mej sitt våvv Vi gick tass i hand och i mitt hjärta kändes låvv.

Om man är liten och svag (Änglarna gråter) och blir slagen med slag (när själar dör) Ingenting man begriper men hjärtat det skriker. Varför?

Och man är liten och svag (Mångubben snyftar) varje natt, varje dag (Bland tysta moln) Av allt ont blir man blå inuti, utanpå varför finns jag.

Men hemskhet han vända och maskrosor tända sina knoppar att växa upp i gryningen När spökena glufsar mot jaget då lufsar hon till oss mig och dig med all sin kärlek. Jag mötte Lassie jag mötte Lassie älskling du är som en ros du pussar mina ledsna tårar med din mjuka nos Jag mötte Lassie jag mötte Lassie hon gör mig så varm och glad tillsammans går vi tass i hand på livets promenad.

Hemskhet kan vända och maskrosor tända sina knoppar att växa upp till tusenden när spökena glufsar mot jaget då lufsar hon till oss mig och dig med all sin kärlek. Jag mötte Lassie jag mötte Lassie och jag så att godhet fanns hoppets stjärna lyste klart runt hennes ludna svans Jag mötte Lassie jag mötte Lassie hon viskade till mej sitt våvv (woof!) Vi gick tass i hand och i mitt hjärta kändes låvv Vi gick tass i hand och I mitt hjärta kändes låvv (woof woof!)


Ainbusks original kan du lyssna på om du klickar >> Jag mötte Lassie

Bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer:



Sommarens sista servitris
Om kyrkhundar
Om kyrkhundar